lørdag 6. januar 2018

Årets staude - Fagerklokke "Snøhvit"


Jeg fortsetter min uhøytidlige kåring i hagen og turen har kommet til Årets staude. En av de mange staudene som har utmerket seg er Fagerklokken "Snøhvit" (Campanula persicifolia 'Snøvit') og stikker av med utmerkelsen Årets staude 2017. Mengder av lekre hvite velfylte blomster har lyst opp i rosebedet i hele august. Allerede første gang jeg så bilde av denne stauden visste jeg at denne måtte jeg bare ha og våren 2016 kom jeg endelig over noen eksemplarer på Hagemessa. Den første sommeren kom det bare et par stilker med blomster men i år har den virkelig vist seg fra sin beste side. Fagerklokken "Snøhvit" står sammen med 'Rosa Mundi' og stauden fylt Nyseryllik i rosebedet og sammen er det litt av et syn.
Hos oss er Fagerklokken "Snøhvit" blitt 60 cm høy og blomstrer i august. Blomstene sitter øverst på stilkene i klaser og jeg synes de ligner veldig på roser. Blomstene er hvite og velfylte og er hele 5-7 cm store og står lenge. Stauden er kåret til årets staude av Norsk Gartnerforbund i 2011 og skal trives over hele landet (H8). En perfekt staude for vår hage.


Samplanting i rosebedet: Fagerklokke "Snøhvit", 'Rosa Mundi' og fylt Nyseryllik

Blomstene sitter øverst på stilkene i klaser
Blomstene er store, hvite og velfylte



4 kommentarer:

  1. Veldig fin, forstår godt at du liker den :) Ha en fortsatt fin helg, håper det ble champagnedrikking i drivhuset nyttårsaften, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hei Mariann

    Tror ikke jeg har set en fyldt Campanula før.
    Den ser rigtig godt ud sammen med rosa mundi - flot!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  3. En flott staude, Mariann. Jeg hadde vanlig fagerklokke i mange år, men så ble den borte. Ha en fin vintersøndag. Klem

    SvarSlett
  4. En kjempefin staude dette:)
    Flott i sammenplantinger også.
    Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...