søndag 5. februar 2017

Koseteppe og pute i restegarn


Hva skulle jeg gjøre med ei kasse med beige restegarn i forskjellig kvalitet og tykkelse? Jo, jeg laget et koseteppe! Ideen var masse ruter i 20 x 20 cm - og de skulle både strikkes og hekles. Og aller helst skulle de alle være forskjellige så jeg ikke gikk lei underveis. Så jeg kastet meg over restegarnskassa utrustet med heklenål, strikkepinner, målebånd og min lille eske med garnmerkelapper. For på hver merkelapp står jo pinnestørrelsen og strikkefastheten. Og da var det ganske lett å legge opp antall masker for de 20 cm - med en liten kontroll etter noen omganger for å sjekke at det stemte. Rutene er både heklet og strikket, noen er blitt like men da i forskjellig garn. De 40 rutene ble så puslet sammen og sydd sammen. Tilslutt heklet jeg en kant rundt for å ramme inn det hele. 
Resultatet ble feiende flott og koseteppet er både mykt, varmt og dekorativt. Ja, det er nesten som et sanseteppe for de forskjellige rutene er også veldig gode å ta på. 
Det var også nok garn igjen i restegarnskassa til en matchende heklepute.
Koseteppet og hekleputa ble i går overlevert min eldste datter som ble veldig fornøyd med gaven sin!

Ei kasse med restegarn i forskjellig kvalitet og tykkelse
Godt i gang med restegarnsprosjektet
Stabelen med ruter vokste raskt
Puslespill! Rutene sys sammen
Det ferdige resultatet inspiseres og "prøveligges" av kontrolløren
Koseteppet på fotoshoot
Ikke helt lett med fotoshoot når medhjelperen er litt vel ivrig.....




Hjerter i forskjellige varianter går igjen i teppet
Hekleruter i flere farger går også igjen i teppet
En enkel stram heklekant i fastmasker rammer inn koseteppet




Koseteppet og puta prøves ut kvelden før overrekkelse av gaven

De siste nøstene med restegarn blir til ei heklepute
Forsiden er heklet av små oldemorsruter

Baksiden er heklet etter samme møster som noen av heklerutene i teppet
Forsiden og baksiden er deretter heklet sammen med en fastmaskekant

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Utrolig flott.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Flott teppe og pute! Det er deilig å få brukt opp garn :-)
    (holder selv på med rute 18, av 40)
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
  3. Nydelig teppe! Fint avstemte farger, og god lappekomposisjon, Ha en fin ny uke.

    SvarSlett
  4. Kjempefint! Så kreativ du er! Du kommer stadig med noe nytt. Flott gave, som jeg vil tro kommer til å varme datteren godt:)

    SvarSlett
  5. Både teppet og puten er superfine. Gøyt med forskjellige lapper i teppet.
    Flott.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...