tirsdag 3. januar 2017

Min gule strikkejakke ♥


Min gule strikkejakke har vært ferdig siden før jul og her kommer endelig skryteblogginnlegget!
En kasse med garnnøster er tryllet om til en strikkejakke i de lekreste gule nyanser. For jeg elsker nemlig gult! Jeg har blandet garn i alle mulige tykkelser og kvaliteter, fra bomull og lin til alpakka og ull samt endel effektgarn. Stripene er strikket i forskjellige teknikker. Ermene og fronten har  nydelige heklekanter og skuldrene har fått dekorativt broderi. Fløyelsbånd, perler og knapper er også flittig brukt som pynt. Resultatet er ei lekker jakke, nesten som et lite kunstverk signert av meg, som det finnes bare en av i verden. For jeg har nemlig hentet ideer fra hele fire forskjellige designere som jeg beundrer og satt sammen til denne jakken.
Jeg har latt meg inspirere av Tine Solheim (jakkeoppskriften er derifra), Sidsel J. Høivik (heklekanter og silkebånd på fronten), Kristin Wiola Ødegård (broderi) og bloggeren BerniolieDesigns (de lekre heklekantene på ermene).
Her er noen bilder av min gule strikkejakke som garantert kommer til å bli flittig brukt. En må jo bare bli i godt humør av denne solskinnsjakken!


Du husker sikkert blogginnlegget mitt fra oktober der jeg skrev om starten på mitt gule høstprosjekt?
Har du ikke lest det ennå så finner du begynnelsen på prosjektet mitt HER
Letingen etter fløyelsbånd, knapper og perler i gult startet da jakka var strikket ferdig. Det var vanskelig å finne, men etter å ha lett halve Østlandet rundt kunne heldigvis de koselige damene på Ulla Garn & Broderi i Drammen hjelpe meg.
Heklekanten i front prøves ut i to nyanser
På ermene klaffet det med den første heklekanten jeg prøvde
Sånn ble heklekanten på ermene
Monteringa av fløyelsbånd bød på litt utfordringer da den lille hjelperen min sovnet midt oppi jakka..
Ferdig! Og jakka er klar for fotoshoot...
Disse tre bøkene er brukt som inspirasjon: "Lekre masker og lekne sting" av Sidsel J. Høivik, "Lek med tradisjoner" av Kristin Wiola Ødegård og "Maskeball" av Tine Solheim
Følgende 26 garn er brukt:
 Merino Extra Fine, ♥You6, Belle, Muskat, Karisma, Lima, Melody og Cotton Viscose fra Drops.
Sterk, Faerytale og Bling fra Du Store Alpakka. Plum og Finullgarn fra Rauma. Falk og Gullfasan fra Dale. Stonewashed fra Schjeepjes. Bluefaced Leicester fra WestYorkshireSpinners. Felted Tweed fra Rowan. Natura Just Cotton fra DMC. Mohair+Wool fra Onion. Mohair fra Canard. Alp Natural fra Feza. I tillegg har jeg brukt et garn fra restekassa hos Ulla Garn og Broderi som manglet lapp (jeg tror det er et alpakkagarn) og effektgarnet Glitter fra Drops. 
Jeg har fortsatt igjen masse lekre knapper og perler så sannsynligheten er stor for at flere av disse havner på jakka etterhvert... Mange av perlene skal brukes på den hekla brosja som jeg ikke er helt ferdig med enda.. du ser den såvidt på et av bildene nedenfor.
Så litt detaljer av jakka...





Og endelig var været såpass medgjørlig at vi fikk til en fotoshoot av jakka i bruk



10 kommentarer:

  1. Fantastisk fløott jakke Mariann!
    Du har en fargesans uten like...så nydelig kombinassjoner av tråd,farger og tilbehør!

    SvarSlett
  2. Kjempefin jakke! Du er veldig flink til å strikke :)

    SvarSlett
  3. Veldig flott jakke! Jeg og elsker gult, og har faktisk solgt noen gule malerier også. De er ikke lette å selge, da folk stort sett vil ha blå, grå og grønne bilder. Noen er litt redde for varme farger,)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Herlighet for et praktverk! Nydelig. Kos deg og nyt hver time du har denne herligheten på deg.

    SvarSlett
  5. Så flott jakken ble! Lekkert med alle gulfargene sammen ☺️

    SvarSlett
  6. Absolutely wonderful, my dear! I love the combination of colors in yellows and ochres, as well as the mix of stitches, techniques and materials. You have managed to combine all these different things with a harmonious result. Kind regards! xxx

    SvarSlett
  7. Hei og godt nyttår:)
    Kom tilfeldigvis innom bloggen din,å her var det så koselig!
    Så tilbake på noen hageinnlegg,å det ser så flott ut!

    Nydelig strikkejakke,en god del times arbeid som ligger bak der,men det har jammen gitt uttelling!

    Ha en fin dag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  8. FOR ei fantastisk flott jakke !!
    Reine kunstverket i nydelege fargar og lekre detaljer.
    Den kjem du til å få mykje glede av.

    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Kan se for meg alle arbeidstimene som er brukt for å lage denne fine jakken! Tålmodighet og skaperglede og fint håndverk! Bedre blir det ikke.

    Gå ut i verden og nyt oppmerksomheten!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  10. Takk for hyggekig kommentar fra deg i bloggen min! Så fikk jeg anledning til å ta en tur innom her også. Her var det mye fint, og flotte bilder! Den gule jakken er et praktstykke! Nydelig, og masse nedlagt arbeide!!! Jeg kommer nok igjen :o)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...