onsdag 1. juni 2016

Pelargoniaforsommer


I fjor sommer ble jeg bitt av pelargoniadilla og jammen henger den fortsatt i. Pelargoniasamlingen vokser sakte men sikkert. Foreløpig står de fleste inne i vinduskarmen i påvente av litt ledig plass i drivhuset. Om dette flotte været fortsetter tenker jeg de skal få flytte ut på verandaen imens.
Og vokser gjør de. I helga var det tid for den andre ompottinga denne våren og nå er det knupper på de fleste plantene. Den røde fargen er overrepresentert hos pelargoniene som er i gang med blomstringen, men så er jeg litt mer enn gjennomsnittlig glad i rødt også da.
Rødorange lekre blomster på "Turkish Delight"....

 Og bladene er også flotte

Knallrøde blomster på Zonale Tango "Dark Red" som nå er blitt to år gammel
Denne forvokste utgaven av Mårbacka trengte absolutt en beskjæring. Tror den var nærmere 1 meter og blomstret to ganger allerede. Det føltes litt brutalt å klippe vekk den neste blomsterstanden, men slik kan den jo ikke være.
Pelargoniaen kommer allerede fint fra rota med nye skudd og det ene skuddet har også en blomsterstand allerede.
Effektiv beskjæring - her blir det hele 4 planter. Kjekt å ha noen å gi bort også da....

Fra små terrakottapotter over i vanlige svarte plastpotter inntil jeg får noen større i hus. Terrakottapotter skal være best til pelargonia.
Utrolig lekre rosa blomster på "Elida Bråthen"

Duftpelargoniaene har endelig blitt kvitt lusene. Etter å ha prøvd både grønnsåpe og lusespray fra Hageland endte det med at jeg klipte ned plantene, skiftet jord og vannet kun med grønnsåpe en stund. Og nå er det kommet friske flotte blader som dufter deilige. Dette er lekre "Charity".
Den lekre røde "Friesdorf" kommer med den ene flotte blomsten etter den andre
Muligens litt over gjennomsnittlig interessert i blader, dette er de lekre bladene på "Westdale Appleblossom". Fikk den som stikling i fjor sommer og nå har den vokst seg stor og fin og kommer med blomsterknupper. Dette blir spennende!

3 kommentarer:

  1. Så fine pelargonia du har Mariann, denne dillen er jeg godt kjent med.
    En blir litt ekstra glad i planter en har i flere år, å de er jo forholdsvis enkle å ha med å gjøre.
    Jeg har også klippet ned flere planter nå, å da plutselig har det lett for å bli mange små stiklinger.
    Ha en strålende dag, Maritklem.

    SvarSlett
  2. Så fine de var. Jeg har også mange pelargoniaer, her har de stått ute i noen uker nå.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Du er rå på Pelargoniar altså! De nederste bladene var innmari fine! Mamma sitter her nå og hun sier bestemor Solli hadde maken. Den ble det rosa blomstrer på:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...