søndag 8. november 2015

Mens vi venter på vinteren


Det er fortsatt varmegrader i Valdres og vinteren lar vente på seg. Imens nyter vi hagen i all sin høstprakt og krysser fingrene i håp om at vinteren fortsatt er langt unna.... 
Hagen er virkelig gått inn i høstmodus nå og forbereder seg på vinteren som skal komme. Trærne har mistet alle bladene og de høye fjellene rundt har forlengst fått frostglasur på toppene.
Noen av hagens roser og stauder holder fortsatt stand og lyser fargerikt innimellom alt det gule og brune. Til stor glede for meg på min daglige fotorunde! Her er noen bilder fra helgens hagevandringer som viser en Valdreshage litt utenom det vanlige på denne årstiden.

Lekre gule blader på den nylig avblomstrede rosa "Moje Hammarberg"
Og jammen har den noen nydelige grønngule også...
Mange av rosebuskene har flotte røde nyper, dette er en av nypene på rosa "Nitida Defender"
Ferdig med blomstringa for i år og nydelig høstkledd er rosa "Rotes Pheanomen"
Og mellom de gule bladene dukker flere sylinderfloks opp 
Lekre høstfarger på "Louise Bugnet" sine blader
"Hansaland" er fortsatt full av flotte skarlagensrøde blomster
"Robusta" med nye blomster, men ikke fullt så mange som naborosa "Hansaland"
"Mary Rose" er helt ustoppelig i år, her er en ny blomst på vei
Ustoppelig er også "Rose de Rescht", mon tro hvor lenge denne kommer til å blomstre i år?
At roseprinsessen "New Dawn" holder ut lenge om høsten var jo ingen overraskelse og noen av roseskjørtene er blitt litt frysete
Men den har ikke tenkt å gi seg enda, langt derifra...
Årets desidert siste solsikke er blitt ganske så frynsete
Frynsete er også stokkrosene blitt, men dekorative allikevel
Rosespirea har fortsatt sine nydelig gule blader og lyser flott opp
Riddersporen er ny i år og imponerer stort. Med sine fantastiske blå blomster synes den godt i velkomstbedet
Stadig nye blomster på den flotte apotekerkattost
Evighetsblomst er bedårende vakker
Den aller siste "Kyss meg over gjerdet"
De blå kornblomstene varte lengst i år og har stadig knupper
Nydelig farge på tvikattosten som bare blomstrer og blomstrer
Jeg fant, jeg fant....blomster på sukkerertene!! I november, ja jammen har vi en merkelig årstid...
Humla sine kongler har fått en nydelig lys okergul farge
Sommerens cosmos har virkelig tatt "kvelden"
Lupinene har sluppet alle frøene sine så her blir det nok flere småplanter til våren...
Nordlandsskjærsmin får masse frø som fuglene elsker å spise
Brudespireahekken har sluppet alle bladene
Sirikit på inspeksjon i jordbæråkeren
Bladløse greiner og en snøkledd Grindadn
Bare et blad er igjen...
Den første fuglemateren er allerede på plass til stor glede for småfuglene
Drivhuset er klargjort for vinteren og har fått nye vinduslemmer som skal beskytte mot snøras
Lekkert ble det, for min handymann er ordentlig dyktig!! 
Til neste år tenker jeg vinduslemmene blir hvite...
 Og foran tv-en om kveldene er jeg godt i gang med mitt nye hekleprosjekt, nemlig et lekkert sjal...
Ha en flott ny uke, folkens!!

8 kommentarer:

  1. Det er imponerende hvor villige rosene dine er. At riddersporen blomstrer, kan jeg ikke begripe! Mine avblomstret for flere måneder siden. Jeg har vel egentlig sluttet å se etter blomster. Her er det mest brunt. Tusenfryden holder forresten stand. God søndag!

    SvarSlett
  2. Kjekt å se alle de flotte bildene av høsthagen. :-)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Det er ganske utrolig at det blomstrer så mye i hagen din nå.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Hei!
    Det er ganske utrolig at det blomstrer så mye i hagen din nå.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Så utrolig flott å se blomstring fra hagen din i november! Litt gøy også? Men jeg håper bare ikke at det går ut over våren, at den blir lang og kald. For det er så trasig for fuglene.
    Så heldig du er som har en handyman:-) Jeg har bare en handywoman, meg selv... Skulle gjerne hatt en og delt hagejobben med. Men det har jeg ikke, så da gjør jeg det selv:-)
    Kos deg med heklejobben. Nydelige farger du har valgt. Vi trenger farger i hverdagen!
    Ha en fin søndag:-)

    SvarSlett
  6. Imponerende blomstring du fortsatt har hos deg! Mary Rose er bare helt utrolig. Det er en rose som tåler det meste! Vakre bilder ☺

    God ny uke!

    SvarSlett
  7. Det er nesten utrolig at det fortsatt blomstrer hos deg, mens det er snø rett ved deg :-)
    En handyman er det virkelig kjekt å ha, og arbeidsfordeling er veldig greit...
    Flotte farger i sjalet !
    Jeg nyter lange kvelder med mye lys, fyr på peisen, og, pinner og garn.
    Ha en fin uke,
    Eirin

    SvarSlett
  8. Lekre bilder :-)) Og veldig kjekk pus! Fin ny uke!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...