onsdag 1. juli 2015

Rosenes inntogsmarsj


Rosene har begynt sin blomstring og da er det endelig sommer. Det er ingen hemmelighet at roser er min store lidenskap, jeg bare elsker roser! Det er ingenting som slår duften av roser. Det å kunne åpne vinduet et sommermorgen og roseduften bare bølger mot deg, det er selve hagedrømmen som går i oppfyllelse. Jeg har bestandig drømt om en rosehage, men når man har bosatt seg så langt til fjells så tenker man jo at det kan være vanskelig å få til? Men nei da, det gjelder bare å velge de riktige rosene, de rosene som trives i vårt klima. Det finnes utrolig mange roser så her er det nok å velge imellom.
En tips for å få til roser er å gjøre grunnarbeidet ordentlig med en gang: grav dypt! Minst 60 cm dypt og 60 cm bredt, fyll på med god jord og kugjødselkompost og vann godt. 
Plassering av rosene er også viktig, velg et lunt sted med mye sol. Roser elsker sol og hater kald vind så her kan vindskjerming være lurt å tenke på.
Så til den begynnende roseblomstringen i min rosehage bestående av 32 sorter roser (medregnet rosestiklinger og nyinnkjøpte roser i år)
Rosa Pendulina (Bergrose) var først på målstreken i år også. Rosebusken er stor ( 2,5 x 2,5 m) og nå er den snart fylt med sine vakre enkle, rosa velduftende blomster. Et flott syn!
Neste rose hakk i hæl var Namdalsrosa. Min vakre gule energibombe av en rosebusk. Små fylte sitrusduftende gule blomster tett i tett, dette er en av mine store favoritter. 
Mange vil nok også kjenne igjen denne gule rosa fra headingen på bloggen min. Du kan lese mer om fjorårets flotte blomstring i blogginnlegget HER
Tredje rose ut denne sommeren er kanadiske "William Baffin". Blomstret til frosten kom i fjor høst og nå er den en av de første i blomst igjen.  HER kan du lese om en snøpyntet "William Baffin" i desember! Rosebusken har nydelige rosa fylte blomster og blomstrer kontinuerlig hele sommeren.
Nyinnkjøpte "Rose de Rescht" står allerede i full blomst. Liten og nett rosebusk med små velfylte deilig duftende rosa blomster. Denne har seilt opp til en favoritt allerede, da passer det jo bra at den er remonterende og blomstrer hele sommeren
Nesten alle rosebuskene (unntatt Rosa Mundi) har nå fått knupper så her ligger det an til å bli en riktig flott rosesommer. Så det kommer garantert flere blogginnlegg om rosehagen etterhvert:-)

Rosa Pendulina




Namdalsrosa (Williams double yellow)





Kanadiske "William Baffin" - den første blomsten er litt hullete, mulig det er larven aldri mett som har vært på besøk...
Fantastiske "Louise Bugnet" er snart klar

Første blomst snart ute på "Polstjärnan"
Nyinnkjøpte "Rose de Rescht" - nydelig blomster og deilig duft



5 kommentarer:

  1. Vackra rosor du har. Min Pendulina har redan blommat över, underbart är kort:)
    Ha sköna sommardagar
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Rose de Recht kjøpte jeg i fjor, og i år er den nestendobbelt så høy som i fjor. Min er mye mørkere enn din i blomsten, men det er vel vare sånn de er...

    Nydelige bilder!

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner på hvordan du skriver at du er "rosoman":) Moro at du kan ha så mange rosetyper, og at roser ikke bare er forbeholdt "sørlige strøk"! Det hadde vært moro om du/dere stikker innom når dere er på våre kanter.

    SvarSlett
  4. Hei, jeg er også i ferd med å bli rosegal! Namdalsrosa er en rose jeg har tenkt jeg vil ha. Jeg liker veldig godt gule roser. Liker blogheadingen din! Jeg liker de gamle engangsblomstrende duftende friske herdige rosene (kan man si mer positivt om dem?) Det er gøy med de remonterende også - roser i snø er jo litt kult!

    SvarSlett
  5. Gøy å se de fine rosene, og lese om din pasjon!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...