søndag 26. juli 2015

Oppbinding av roser - del 2


I slutten av mai ble buskrosene Fantin Latour bundet opp på ekte Claus Dalby vis. Han påstår at ved å binde opp rosene vannrett vil rosebusken gi 5 ganger så mye blomster. Jeg har med hell bundet opp min slyngrose "Polstjärnan" før og den blomstrer over all forventning i år også.
Denne våren var det Fantin Latour sin tur, både for å få en rikere blomstring men også for å få beskyttet de lange greiene mot vintersnøen. 
HER kan du lese om hvordan jeg gjorde det da jeg bandt opp rosebuskene i mai.
Nå har rosebuskene begynt blomstringa, og for en blomstring dette kommer til å bli! Tett i tett med knupper dekker hele oversiden av rosebuskene. Innimellom titter de store flotte rosa velduftende blomstene opp, men foreløpig er det langt flere knupper enn utsprungne blomster.
Det er heller ikke mulig å se hverken armeringsjern eller oppbindingstråd da bladene dekker godt. I tillegg har rosebuskene begynt å skyte ut nye greiner, disse vil gi flotte blomster neste år da rosebuskene blomstrer på fjorårsskudd.
Her en en liten billedserie fra oppbindingen i mai fram til dagens flotte blomstring. Og jeg kan bare bekrefte at Claus Dalby har rett, oppbinding gir en enda rikere blomstring!

Etter oppbinding 25. mai
Nå i dag
25. mai: Alle greiner er bundet ned vannrett. Ikke mange skudd her enda
8. juni: Nå begynner skuddene å komme
13. juni: Nå er det tydelig at skuddene skyter oppover
25. juni: Store skudd skyter til værs og bladverket begynner å komme
25. juni: Tett i tett med skudd skjuler snart armeringsjern og oppbindingstråd
25. juni: De fem rosebuskene ser snart ut som en stor rosebusk
I dag: Tett i tett med roseknupper 
Årets nye greiner skyter til værs









8 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen, detta ska jag prova med Madame Plantier som slänger sig åt alla håll. Jättefina bilder.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Dette var et interessant tips som jeg må prøve ut! Gjelder det kun for buskroser? Helt nydelig roseblomstring hos deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjelder buskroser med lange greiner og klatreroser/slyngroser :-)

      Slett
  3. Det er jo helt supert at trikset fungerer! De rosene må bli litt av et syn!

    SvarSlett
  4. Det er så fint at du skriver om dette nå, for jeg hadde besøk av en venninne som nevnte det du fortteller her. Hun hadde lest det på C:D' s blogg. Jeg har en Constance Spry som har gjort dette på egen hånd. Den klartrer opp i en stor lerk, og har selv slynget ned noen greiner som vokser ganske vannrett. Fra disse har det kommer utallige nye skudd som vokser rett til versbokstavelig talt. Noen av skuddene er nå over 2 meter lange... Metoden virker, det er det ingen tvil om :)
    Jeg har også en Maidens Blush som det samme skjer med av seg selv, for greinene har blitt alt for tunge, og bøyer seg helt ned. Der vokser det også masse nye skudd nå som går rett oppover.

    Flotte bilder du viser!

    SvarSlett
  5. Så fine roser du har. Jeg har også prøvd dette med en rose med hell. I dag kjørte jeg forresten mellom ryfoss og leira, for noen fantastiske grøftekanter det er her.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
  6. Jeg gir min tilslutning. Å tvinge skuddene vannrett gir virkelig et boost for blomstringen, det er et herlig triks, og dette var en aldeles nydelig måte å illustrere det på!!

    SvarSlett
  7. Artig tips.Har en gammel rose Minette med svake greiner .Erfaring med denne ?

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...