søndag 5. juli 2015

Irisblomstring


Det er irisblomstring i Valdreshagen. To nye iriser blomstrer for første gang, vi har ventet spent og nå har de endelig vist fram sine flotte blomster. 
Den svartlilla Iris chrysographes "Black Form" (stråleiris) er utrolig vakker og svarer absolutt til forventningene. Litt avhengig av lysforholdene ser den nesten helt svart ut og er virkelig litt av et syn.
Vakker er også den klarblå Iris sibirica Linneaus. Denne ble funnet på planteloppemarked i fjor og i år blomstrer den med sine utrolig flotte blå blomster. At det tydeligvis er den "gamle" sorten som stammer fra de gamle hagene var jo en flott bonus.
I hagen har vi flere store tuer med Iris pseudocarus (gul sverdiris) Disse er opprinnelig fra Sverige, jeg fikk en liten tue da jeg var 18 år som ble plantet ved hagedammen i mitt barndomshjem. Da jeg flyttet til Valdres ble en tue med på flyttelasset og de har i løpet av årene blitt delt i mange tuer. Det varierer veldig fra år til år hvor mange blomster som dukker opp. I år er tydeligvis et flott irisår for alle tuene er fulle av knupper og gule flotte blomster. 
Den blå Iris germanica (hageiris eller skjeggiris som den også kalles) har holdt på med sin blomstring lenge og er nå på hell. 
En blir i riktig godt humør av de flotte fargene på hagens vakre iriser.

 Iris chrysographes "Black Form" (stråleiris)



 Iris sibirica Linneaus (sibiriris)




Iris pseudocarus (gul sverdiris)





Iris germanica (Hageiris eller skjeggiris)

4 kommentarer:

  1. Beautiful flower photos! :)

    SvarSlett
  2. Den svarte var stilig! Her har min første iris akkurat begynt å blomstre, og jeg ser det nærmer seg blomstring på to andre. Det er første året jeg har irisblomstring. Blomstene er fine, men jeg liker også godt bladene som kontrast i bedene.

    SvarSlett
  3. Nydelige iriser du viser! Den 'Black Form' er utrolig vakker! Iris er i det store og hele en vakker planteslekt.

    Ønsker deg en flott sommeruke!

    SvarSlett
  4. Kjempefine bilder av iris! Det var noen flotte planter, og gode foto av dem :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...