lørdag 7. februar 2015

Primulateppe - et fargerikt vårteppe


Det som skulle bli en pute har blitt ett teppe!
Jeg hadde litt valgets kval da jeg kom til putestørrelse, men dette var så morsomt å hekle at jeg bare måtte fortsette.
Teppet er heklet i forskjellig typer restegarn av ull og jeg har også kjøpt noen garnnøster bare fordi jeg likte fargene. Tilsammen ble det et ordentlig fargerikt vårteppe og jeg er så fornøyd!
Teppet måler 106 cm x 175 cm og er laget av 299 hele blomster og 50 halve blomster. 
Å hekle dette teppet er avhengighetsskapende og dette er garantert ikke det siste primulateppet jeg hekler. Har lest at noen har heklet hele 11 slike tepper og det kan jeg faktisk forstå, for dette er utrolig moro å hekle. Blomstene er ikke vanskelig å hekle, monteringen gjør du underveis og ingen blomster blir like, så det blir aldri kjedelig. Og du kan hekle så mange blomster du vil.... Så finn fram restegarnkurven og bli hekta du også.

Oppskrift på Arne&Carlos primulateppe finner du her eller i deres bok: Håndarbeid fra hagen. I boka finner du trinn for trinn bilder og utførlig oppskrift, anbefales! Og masse andre flotte oppskrifter....

Litt over putestørrelse...
Forrige blogginnlegg om primulateppet finner du her
Endel blomster klare for 3. omgang der blomstene hekles sammen med hverandre
Garn i alle regnbuens farger, kjekt å ha litt å velge mellom

Det ferdige teppet på fotoshoot













"Enda et teppe?..."
Prøveligging - "kontrolløren" er på plass...
Teppet er en overraskelsesgave til mammaen min. Det er pent pakket inn og sendt avgårde i posten, nå gleder jeg meg VELDIG til å høre hva hun synes :-)

33 kommentarer:

  1. Du er flink og teppet ble kjempe fint! (Jeg har nok ikke like mye tålmodighet som deg)

    SvarSlett
  2. Så fint det ble! Du er så flink! Neeeeesten så jeg får lyst til å prøve meg på et sånt et.. Men får vel gjøre unna litt av alle de andre prosjektene mine først. :-P

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anette :-) Dette må du bare prøve, ordentlig morsomt :-) Enkel oppskrift og blir aldri kjedelig. Du kan jo ta det innimellom prosjektene dine, perfekt foran tv'n ;-)

      Slett
  3. Fantastiskt vackert! Och söt kontrollör:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Ja, denne kontrolløren er ordentlig søt ;-)

      Slett
  4. Jøss, for en fargeeksplosjon. Jeg aner ikke hvordan det gjøres, men flott er det.

    SvarSlett
  5. Hei! Dette fikk jeg nesten hakeslepp av. Fantastisk flott. Selvfølgelig er det primula begge deler. Vakker kontrollør i vakre omgivelser. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå, tusen takk:-) for et flott kompliment :-)

      Slett
  6. Fy søren du er RÅ! Så innmari fint teppe♥♥ For en jobb!
    Du må være den snilleste datteren, og ha den heldigste mamma`n!
    Fortsatt fin søndag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisa Marie <3 tror hun er litt heldig ja, ihvertfall kommer hun til å bli veldig overrasket ;-)

      Slett
  7. Nydelig teppe! Jeg er sikker på at din mor blir så fornøyd! Kontrolløren er også flott :)

    SvarSlett
  8. A fabulous work. Well done you!!!
    And a great blog also.
    Greetings
    Oly

    SvarSlett
  9. Å herlighet for et lekkert teppe!!! Heldig er hun som mottar et slikt. Det må være årets morsdagsgave.
    Hm, jeg er dårlig på hekling, men ble nysgjerrig på å sjekke oppskriftslinken din likevel.
    Artig blogg forresten. Tror vi har litt felles interesser.

    SvarSlett
  10. Imponerende håndtverk! Rene fargeeksplosjonen :-)
    Det må jo ha tatt noe enormt med tid å lage det :-) Ja, din mor blir nok veldig glad for gaven.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  11. Milde himmel - FOR et nydelig teppe! Heldige mammaen din :-)
    Jeg har pose på pose med restegarn i allverdens gilde farger. Hm... skal jeg? Kanskje jeg skal printe et bilde av teppet ditt og henge det på godt synlig sted, for å mørne motivasjonen :-)
    Ønsker deg ei fin, fin uke!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Ja, det kan du gjøre og så skal du se at du snart får tryllet fram et primulateppe hos deg også. Kan absolutt anbefales, og perfekt for poser med restegarn :-)

      Slett
  12. Jeg blir glad av slike tepper :) Bare navnet gjør at jeg smiler.
    Så flink du er!

    SvarSlett
  13. Nydelig primulateppe <3
    Heldige mammaen din som får det overraskende i posten - for en glede!
    Regner med at hun var raskt på tråden til deg ... hihi...

    Jeg har masse diverse restegarn - kanskje et slikt primulateppe er løsningen...
    Har du brukt forskjellige garntykkelse?


    Klem fra Ann Elisabeth som ønsker deg ei herlig hekle-uke og takker for gode ord inne hos meg - igjen :) <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ann Elisabeth :-)
      Ja, hun var raskt på tråden da hun fikk pakket opp ;-)
      Kan absolutt anbefale å bruke restegarnet ditt på et primulateppe! Jeg har brukt forskjellige garntyper som passer til heklenål 3,5 (mest ullgarn, men også litt angora/alpakka) men disse hadde sånn noenlunde lik garntykkelse. Du kan sikkert benytte dobbelt garn om du har tynt garn, men er det for tykt vil jeg tro det blir for klumpete.
      Lykke til med restegarnet :-)

      Slett
  14. OiOiOi! Såå nydelige det ble! Og for en fargeklatt!

    SvarSlett
  15. Wow så fint, det er vår-teppet sitt det.
    Mammaen din er kjempeheldig, ha en fin dag.

    SvarSlett
  16. Så flott teppet ble. Flotte fargesammensetninger. Det er jo koselig å hekle men dette så vel stort og uoverkommelig ut for meg. Mange flotte bilder har du tatt også. Spennende.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...