fredag 20. februar 2015

Nyanser av grønt - Blommig Fredag


Valdreshagen inneholder uendelige mange nyanser av grønt.
Bladene på planter og rosebusker går i alle sjatteringer, fra det lyslimegrønne til den mørkeste gråblågrønne. Her er noen av mine grønne favoritter:
Størst variasjon har Hosta (bladliljene) med sine flotte blad i alle fasonger og grønnfarger og sine litt anonyme blomster. I fjor anla jeg skyggebed bak drivhuset der både breihostaen jeg fikk av min mormor og andre skyggeelskende planter har fått plass. Alle disse plantene har til felles flotte blad i forskjellige grønne nyanser.
Rodgersia pinnata (flikbronseblad) - flere nyanser grønt og nydelige rødrosa blomster
Rullestein passer bra innimellom alt det grønne
I skyggen bak drivhuset innimellom hostaene er det perfekt sted for en liten middagshvil
En ny stor favoritt hos meg er Stormarikåpe (Alchemilla mollis) med sine store frodige blad og lysgrønngule blomster. Et must for meg som elsker roser, da stormarikåpe er perfekt selskapsplante til rosebuskene. Stormarikåpe er også flott å bruke i egenproduserte rose- og blomsterbuketter.

Et av hagens store grønne blikkfang er humla (Humulus lupulus) som klatrer oppover og bortover verandaveggen. Den blir større og frodigere for hvert år og er et syn på sensommeren. Dessverre er dette en hannplante, så den mangler de flotte konglene som hunnplantene har. I fjorhøst kjøpte vi en av hunnkjønn på hagehistorisk marked, så til høsten har vi kanskje de første dekorative konglene.

På planteloppemarked i juni kom jeg over en stikling av Sitronpelargonium (Pelargonium graveolens) noe jeg hadde ønsket meg lenge. Bladene er lekkert syrlig grønne og dufter nydelig sitron. Blomstene er små og sart rosa, men det var bladene og den deilige duften jeg falt for. 

Og så min store drøm: nemlig vindruer i drivhuset. I juni kjøpte vi to vindrueplanter som skal bo i drivhuset og forhåpentlig fylle hele taket med sine mørkegrønne flikete blader. Det blir spennende å se hvor mye de kommer til å vokse denne sommeren, de rakk faktisk å nå taket før kulda kom i høst.


Frøstandene på klematis er dekorative og lekkert grønne...
Vanndråper på grønne blomkarseblad får meg til å lengte etter sommeren - og heldigvis er den ikke så langt unna :-)

Flere blogginnlegg med tema Nyanser av grønt finner du på bloggen Bland Rosor och bladlöss,
klikk på bildet nedenfor


9 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder på temat.

    Trevlig Helg

    SvarSlett
  2. Så fine bilder! Utrolig søtt bilde av katten i bedet. Den er veldig lik min katt som har de samme fargene :)

    God helg!

    SvarSlett
  3. Marikåpe har jeg også blitt glad i. Den er veldig anvendelig. Humleplante har jeg lyst på. Stiklingen jeg tok i høst fikk røtter, men ville ikke mer i vinter.

    SvarSlett
  4. Tack för allt det fina, många sköna gröna blad och växter. Trevlig helg!

    SvarSlett
  5. Så vackert med de fina stenarna runt hostorna och vad bra med en liten medhjälpare!

    SvarSlett
  6. Mange fine grønne bilder! Flott med rullestein og Hosta inntil den.

    SvarSlett
  7. Vilka jättefina bilder i grönt! :) Gillar allra bäst den med funkian mitt bland de fina, runda stenarna! Det kanske skulle hålla några sniglar borta? Tål att tänkas på! Ha en trevlig söndag! :) Mia

    SvarSlett
  8. Fine grønne nyanser i bildene dine. Hosta er jo en fantastisk bladplante i alle slags farger og bladmønster.
    Samtidig tok jeg en tur innom drivhuset ditt. Riktig lekkert!

    SvarSlett
  9. Mycket är backert på dina bilder och härligt att längta till, gillar och har nästan alla de här bäxterna :) vaskönt katten har och va fin kran.

    Ha der gott, trevlig vecka, hej Ewa :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...