mandag 23. februar 2015

I disse såtider....


Det er blitt såtid og jeg har allerede sådd både paprika og tomater. I år ble det hele 4 sorter tomater, deriblant en ampeltomat.
Andre har nok sådd sine tomater forlengst, men for oss som bor i Valdres er det tross alt en liten stund til vi kan sette tomatplantene ut i drivhuset. Her har vi frostnetter til begynnelsen av juni, så det er nok lurt å ikke starte alt for tidlig om man ikke har ubegrenset med lagringsplass.
Jeg er litt ny på dette med å så tomater selv, bare andre året jeg prøver. Nå har jeg sådd nesten to måneder før, så jeg regner med at de blir modne i tide i år. Blir spennende å se hvordan det går.
Det er snart tid for å så sommerblomstene også, jeg er stadig på jakt etter aktuelle kandidater til hagen. Har sikret meg både tagetes og cosmos allerede, men i løpet av en ukes tid er vel flere frøposer på plass tenker jeg. Finnes jo så mange fine, men jeg kan jo ikke ha alle....
Litt stauder blir det også i år, og mange har jeg allerede sådd i høst. Men regner med at jeg kommer til å kjøpe endel, stauder bruker jo litt tid fra frø til ferdig plante. Og så var det dette med lagringsplassen da...
Enn så lenge koser jeg meg med såplanene, imens det er blitt vinter igjen ute...

 Kattegress - dette blir garantert en favoritt blant kattene ;-)
 Den lekreste leirpotte - må jo bli i godt humør av denne - malt av min handyman.....
 Klart for plast over...
20/2
 Paprika og fire sorter tomater, dette blir spennende. Både busktomat og "Gardeners Delight" hadde vi i fjor, sistnevnte en stor favoritt.

Etter en liten handletur på Plantasjen lørdag...
Se hva jeg fant! Det smarteste lille plantesett - med priklepinne
Nye hagehansker i skinn fant jeg også i en tilbudskurv - kan man få for mange hagehansker?
Jeg har funnet både rød kryddertagetes "Tangerine Gem" og lakristagetes "Sweet Mace". I tillegg til mine egne innsamlede frø fra fjorårets "Signet Lemon" blir det masse herlig duftende tagetes i Valdreshagen.
Denne kjekke frøkatalogen fant jeg hos min lokale Hageland-butikk - men er også å få hos Plantasjen. Masse flotte tips, oversikt over frø og det beste: En kalender for når det er på tide å så de forskjellige frøene

Såtid - potter, såjord, perlite og frøposer......
Noe av frølageret - både kjøpte, selvplukkede og fått av hagevenner :-)
Ikke mye som minner om våren i dag - mye vind og snø. 
Men heldigvis har det kommet et godt beskyttende lag over rosene mine :-)

6 kommentarer:

  1. Hei Mariann:)
    Sååå inspirerende...såjord og frøpakker...en kan jo ikke annet en bli glad av slikt!
    Spennende ting du sår...jeg er ikke så tidlig ute med såingen selv om jeg bor ved kysten og flatlandet. Men har erfart at når varmen og lyse er for fullt tilbake,går det kjapt likevel:)
    Ønsker en flott uke...og du...veksthuset ditt er bare såååå flott!!

    SvarSlett
  2. Åå dette kan jeg like å se og lese om, jeg skal prøve å vente litt til og så ute i drivhuset i mars(jeg må jo ha på varme da) men det er ikke lett å vente.
    Så mye godt og fint det blir hos deg i år, ja det er gode tider fremover nå.

    God ny uke til deg.

    SvarSlett
  3. Moro å komme i gang med frøene. Tomater er noe jeg må ha etter to sesonger med selvplukk i drivhuset:) I år har jeg sådd noen nye slag, og gleder meg til å smake:) Jeg er også spent på kryddertagetes fra deg. De skal få stå sammen med de blå blomstene i kjøkkenbedet. Det kommer til å bli knæsjt!

    SvarSlett
  4. Det er sååå koselig å så=) og det er enda bedre når det spirer. Så søte skuffer du har med saker og ting i=) Det er bare å nyte tida vi har foran oss=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Flott og inspirerende innlegg! Det er tid for frø og jord nå ja :)
    Her ligger snøen fortsatt over rosene mine, og det er sikkert like greit siden det sikkert kommer mer kulde.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Så koselig drivhus dere har Mariann :) Nå blir det koselig fremover når det begynner å spire og gro i vinduskarmene :) Jeg har også sådd Ildi igjen dette året. Gled deg, for det er en tomatplante som bugner over av små,deilig, gule tomater :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...