mandag 29. september 2014

Duftprinsesser


Hagens prinsesser må vel være blomsterert. 
Blomstrene er riktig så romantiske med sine delikate prinsessefarger og de dufter vidunderlig. 
Og som prinsessen på erten kan de være litt vanskelige og må trives for å vokse seg store og flotte.

Mine blomstererter ser virkelig ut til å trives. Jo flere blomster jeg plukker, jo flere blomster kommer det. Jeg har plassert dem flere steder i hagen, og best trives de i klatreveggen sammen med klematis og klatreroser. Og at de er litt kresne er helt tydelig, de trives ikke i ampel og heller ikke særlig sammen med blomkarse i blomsterurne. 

Litt hjelp til å klatre har de fått, men synes at de klatrer utrolig bra på egen hånd. Jeg liker egentlig godt at de henger utover litt sånn rufsete. Plasseringen i klatreveggen fungerte ikke så bra fordi de da dekket klematisen, så neste år blir det annen plassering. Muligens et nytt klatretårn?

Årets blomstererter er en helt vanlig fargeblanding med duft. Neste år blir det flere varianter og etter det jeg har sett har bl.a. Gardenliving hele 50 forskjellige sorter frø av denne erke-engelske favoritten.
Her er noen bilder av sommerens duftprinsesser :-)













Duftende blomstererter passer også perfekt i blomsterbuketter :-)


6 kommentarer:

  1. De ser jo virkelig flotte ut. Jeg forsøkte meg et år. Det ble en skuffelse, og jeg har ikke forsøkt på nytt. Jeg kjøpte en staude-erteblomst i høst som jeg er veldig spent på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Mitt første forsøk og frister til gjentagelse. Blir spennende å følge med på staude-erteblomsten din :-)

      Slett
  2. Aaah, prinsessene på erten!! Jeg er helt fortjust i dem. Får ikke nok, verken i hagen eller i vasen. Nydelige farger du har på dine. Kjenner nesten duften. Mine skjøt virkelig fart etter at den lange varmeperioden ga seg. De troner fremdeles. Som du sier, så svarer de med å sprette og sprette når du har vært der med saksen. Kan det bli bedre. Jeg kjøpte meg noen armeringsjern som jeg har satt opp. Der ser de ut til å storkose seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Er også blitt helt hekta på dem og neste år blir det flere farger. Og som de blomstrer, gir seg ikke tross vind og regn. Bra tips med armeringsjern :-)

      Slett
  3. Ja nå kan jeg angre som ikke sådde erteblomster i vår... Nydelige!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Neste år er det nye muligheter, Kathrine

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...