lørdag 13. september 2014

Drømmerosa - og Blommig Fredag



Jeg har oppdaget at det er noe som heter Blommig Fredag og temaet der denne uka er Premiere. Og for meg som er ny blogger, ganske nylig blitt hagegal og først nå har hørt om Blommig Fredag passet ukas tema veldig bra. 
Det mangler egentlig ikke på ting å blogge om, det er masse blomster og roser i hagen som har blomstret for første gang hos meg i år, 

Valget falt på drømmerosa mi, Rhapsody in Blue. Den vil jeg gjerne vise fram.
Denne rosa har jeg har drømt om lenge, faktisk helt siden jeg fikk se bilde av den første gang.
Med sin nydelig farge fanget den straks oppmerksomheten min.
Da vi i sommer var på besøk hos Hesleberg Gartneri og fikk se og lukte (!!) på denne rosa så ble den med meg hjem. Jeg har ikke angret en dag på det. 
Rosa har blomstret fra vi fikk den til langt ut i august. Selve blomsten er utrolig vakker med sitt kremhvite midte og gule støvbærere. Og fargen på den er helt ubeskrivelig, en nydelig blåfiolett farge. Den forandrer også farge etterhvert og rosa er et syn med både nye og litt eldre blomster. 
Duften er nydelig, sterk og litt krydderaktig.

 
Herdighetssonen på denne ligger på H4- H5 og vi er kanskje litt i grenselandet her, for denne rosa skal være litt sart. Men vi tar sjansen!
Om den skulle dø i vinter så kan vi jo bare kjøpe et nytt eksemplar neste år. For hva er egentlig forskjellen på å kjøpe en ampelplante med sommerblomster til et par hundre kroner og en rose til samme sum?
Nei, denne rosa blir nok et fast innslag i vår rosehage, jeg håper og tror at den kommer til å klare vinteren her hos oss. En av de beste plassene i hagen har den iallefall fått, trygt i le for den lumske vestavinden som herjer på vinteren.
Gleder meg til neste sommer, dette blir spennende!





Les flere flotte bloggbidrag med temaet Premiär ved å klikke på bildet nedenfor


8 kommentarer:

  1. Den ser flott ut! Uvanlig farge:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fargen er helt ubeskrivelig :-) er nok det nærmeste man kommer en blå rose

      Slett
  2. Så kjekt at du er med på Blommig fredag:) Bohemian R. er utrolig vakker. En sjelden farge. Jeg plantet den for første gang i år. Håper den etterhvert blir like frodig og blomsterrik som din:) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. PS. Håper du snart legger ut funksjonen for å kunne følge bloggen din:) Jeg vil svært gjerne følge deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er muligheten for å følge meg lagt ut :-)

      Slett
  4. Välkommen! Rapsody in blue är en favorit och jag tycker så mycket om den!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  5. Den rosen är så härlig, i sommar har den inte varit så fin hos mig, lite för torrt tror jag.
    Välkommen ini gänget det är så skoj att se vad andra har för tankar om temat vi får,
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...